• ۳۲ سال پیش در چنین روزی، اولین نسخه‌ی عمومی از ویندوز، محبوب‌ترین محصول شرکت مایکروسافت، به بازار عرضه شد

      ۲۹ آبان: عرضه رسمی اولین نسخه از ویندوز

      ۲۹ آبان: عرضه رسمی اولین نسخه از ویندوز

      ۳۲ سال پیش در چنین روزی، اولین نسخه‌ی عمومی از ویندوز، محبوب‌ترین محصول شرکت مایکروسافت، به بازار عرضه شد

       ۳۲ سال پیش در چنین روزی (۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۵)، شرکت مایکروسافت اولین نسخه از محبوب‌ترین محصول خود را تحت عنوان Windows 1.0 به بازار عرضه کرد. این عرضه‌ی عمومی حدود دو سال پس از معرفی اولیه انجام شد.

      ویندوز ۱.۰ را می‌توان نرم‌افزاری با محیط گرافیکی دانست که روی سیستم‌عامل رایج آن زمان یعنی MS-DOS نصب می‌شد. مایکروسافت چند سال قبل از عرضه‌ی ویندوز، در ساخت اپلیکیشن‌های گرافیکی برای سیستم‌عامل مک با اپلهمکاری کرده بود. اولین محصول اپل با نام مکینتاش در سال ۱۹۸۴ عرضه شد. این محصول اولین کامپیوتر شخصی با محیط کاملا گرافیکی و دارای آیکون‌های جذاب بود که نقطه‌ی عطفی در تاریخ کامپیوترهای شخصی به‌حساب می‌آید.

      ویندوز ۱.۰ که یک سال پس از عرضه‌ی محصول اپل به بازار عرضه شد، محیطی گرافیکی بر پایه‌ی طراحی ۱۶ بیتی و مجهز به امکانات چندوظیفگی بود. این محیط گرافیکی به‌عنوان افزونه‌ای برای سیستم‌عامل MS-DOS عرضه شد. محیطی که ویندوز در احتیار کاربران قرار می‌داد، توانایی اجرای برنامه‌های گرافیکی در کنار نرم‌افزارهای مخصوص داس داشت.

      با وجود این‌که در زمان معرفی ویندوز در سال ۱۹۸۳، بازخوردهای مثبتی نسبت به آن منتشر شد، پس از عرضه‌ی رسمی، بسیاری از منتقدان آن را کمتر از انتظار دانستند. به عقیده‌ی منتقدان، این محیط گرافیکی وابستگی زیادی به سخت‌افزارماوس داشت. ماوس تا آن زمان هنوز محبوبیت بالایی بین کاربران کامپیوترهای شخصی نداشت. از طرفی، اجرای ویندوز روی کامپیوترهایی با مشخصات سخت‌افزاری پایین، مشکلاتی برای کاربران ایجاد می‌کرد. با وجود تمام انتقاداتی که به نسخه‌ی اول ویندوز شد، عرضه‌ی آن را می‌توان تقطه‌ی عطفی در تاریخ شرکت مایکروسافت و دنیای سیستم‌عامل‌ها دانست. این محیط گرافیکی که بعدا به سیستم‌عاملی مستقل تبدیل شد، تا عرضه‌ی نسخه‌ی سوم، با استقبال زیادی مواجه نبود؛ اما سال‌های بعدی و نسخه‌های بعدی ویندوز، مایکروسافت را به بازیگر اصلی دنیای سیستم‌عامل کامپیوترهای شخصی تبدیل کرد.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع