• به گزارش آی‌دی‌سی، اندازه بازار اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۱.۲۳ تریلیون دلار خواهد رسید.

      بازار اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۰، تریلیون دلاری می‌شود مصطفی افخمی نویسنده: مصطفی افخمی

      بازار اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۰، تریلیون دلاری می‌شود  مصطفی افخمی نویسنده: مصطفی افخمی

      به گزارش آی‌دی‌سی، اندازه بازار اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۱.۲۳ تریلیون دلار خواهد رسید.

       مطابق پیش‌بینی آی‌دی‌سی، بازار اینترنت اشیاء در آینده‌ای نزدیک، تریلیون دلاری خواهد شد و سهم بخش سخت‌افزار از این بازار به حدود ۴۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این موسسه تحلیلی همچنین در گزارش خود با اشاره به تسلط نسبی بخش سخت‌افزار در هزینه‌های کلی دستگاه‌های IoT در حال حاضر، خاطرنشان کرده که این روند در درازمدت ادامه نمی‌یابد و ورق به نفع بخش خدمات و نرم‌افزارهای عمومی برخواهد گشت. انتظار می‌رود که خدمات و محصولاتی که مستقیم با کاربر سر و کار دارند، بیشترین سهم از رشد فزاینده‌ اینترنت اشیاء را به خود اختصاص دهند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک بخش‌های بیمه، خرده‌فروشی و خدمات درمانی دست به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در اینترنت اشیا بزنند.

      از آنجا که اینترنت اشیاء گستره‌ای وسیع از راهکارها را در بر می‌گیرد، انتظار می‌رود که صنایع مختلف برای سرمایه‌گذاری در این بخش رویکردی هم‌افزایانه و هماهنگ را اتخاذ کنند و احتمالا بخش ساخت و تولید هم پیشگام این تلاش‌ها خواهد بود. بسیاری از بخش‌هایی که از قابلیت تبدیل شدن به موتورهای رشد اینترنت اشیاء ‌برخوردارند، هنوز مراحل آغازین رشد خود را سپری می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به وسایل نقلیه خودران اشاره کرد. راهکارهای مدیریت هوشمند ساختمان نیز ممکن است سهمی قابل توجه از رشد ارزش بازار اینترنت اشیاء را به خود اختصاص دهد. برخی از غول‌های بزرگ دنیای فناوری مانند سامسونگ هم در حال حاضر منابع قابل توجهی را برای توسعه خدمات مرتبط با مدیریت هوشمند در نظر گرفته‌اند. آی‌دی‌سی نتیجه گرفته اثراتی که این صنایع روی اینترنت اشیاء می‌گذارند، طی دو تا سه سال آینده برای کاربران نهایی ملموس‌تر خواهد شد.

      آی‌دی‌سی همچنین در این گزارش ضمن اذعان به آینده روشن اینترنت اشیاء، تصریح کرده که به دلیل گسترش همه‌جانبه این فناوری و باز شدن پای آن به تمامی محصولات، دنبال کردن ردپای آن به طور مستقل تبدیل به کاری دشوار و پیچیده شده است. چرا که امروزه همه چیز از خودروهای متصل گرفته تا اسپیکرهای هوشمند و حتی یخچال‌هایی که قادرند با گوشی‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و سیستم‌های روشنایی ارتباط برقرار کنند، در یک دسته‌بندی گنجانده می‌شوند. بایستی همگام با حرکت تدریجی جهان به سمت آینده‌ای تماما متصل، ناظران صنعت، دسته‌بندی‌های دقیق‌تری را تعریف کنند و به‌جای مطالعات اینترنت اشیاء، تدوین گزارش‌های اقتصادی بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دهند.

      همچنین آخرین پیش‌بینی‌ها که با گزارش کنونی آی‌دی‌سی مصادف شده، حاکی از آن است که تعداد تراشه‌های اینترنت اشیاء در آینده‌ای نه چندان دور به هزاران میلیارد خواهد رسید.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع