• بنیاد موزیلا، از افزایش درآمد ۲۴ درصدی خود در سال ۲۰۱۶ و تخصیص بودجه بیشتر به پروژه‌ی فایرفاکس گزارش داده است.

      با افزایش درآمد موزیلا، بودجه‌ی بیشتری به پروژه‌ی فایرفاکس اختصاص داده می‌شود

      با افزایش درآمد موزیلا، بودجه‌ی بیشتری به پروژه‌ی فایرفاکس اختصاص داده می‌شود

      بنیاد موزیلا، از افزایش درآمد ۲۴ درصدی خود در سال ۲۰۱۶ و تخصیص بودجه بیشتر به پروژه‌ی فایرفاکس گزارش داده است.

       مدتی پیش، موزیلا با عرضه‌ی به‌روزرسانی‌ای عمده برای مرورگر متن‌باز فایرفاکس، تغییرات قابل‌توجهی را در این مرورگر اعمال کرد که با بازخورد مثبتی نیز از سوی کاربران مواجه شد. حال با توجه به گزارش روز جمعه‌ی این بنیاد، مبنی‌بر افزایش درآمد ۲۴ درصدی در سال ۲۰۱۶، منبع مالی برای بازسازی مرورگر موزیلا را بهتر می‌دانیم.

      برطبق گفته‌ی این بنیاد غیرانتفاعی، این افزایش درآمد، به‌طور کلی درآمد موزیلا را تا ۵۲۰ میلیون دلار افزایش داده است؛ البته در این بین هزینه‌ها نیز با افزایش روبرو شده و از ۳۳۷ میلیون دلار به ۳۶۱ میلیون دلار رسیده که تغییر چشمگیری نیست. بنیاد موزیلا که اکنون حدود ۱۲۰۰ کارمند دارد، نتایج مالی سال گذشته خود را با احتساب مطالبات مالی منتشر کرده است.

      سود موزیلا

      اکثر درآمد موزیلا از جانب همکاری با موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، داک‌داک‌گو، بایدو و یاندکس تأمین می‌شود. هنگامی که اقدام به جستجو در نوار آدرس مرورگر فایرفاکس می‌کنید، موتورهای جستجو در کنار نمایش نتایج، اقدام به نمایش تبلیغات نیز می‌کنند که همین موضوع بخشی از درآمد موزیلا را تشکیل می‌دهد. این بنیاد در سال ۲۰۱۴ قراردادی را با یاهو به امضا رساند که برطبق آن، به‌مدت ۵ سال یاهو موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر فایرفاکس در ایالات‌ متحده آمریکا می‌شد؛ البته با توجه به شرایط بحرانی یاهو، موزیلا پس از گذشت ۳ سال این قرارداد را فسخ کرد و دوباره به استفاده از گوگل روی آورد.

      موزیلا مأموریت خود را شکستن انحصار اینترنت غول‌های بزرگ فناوری می‌داند؛ مأموریتی که حدود یک دهه‌ی پیش با شکست انحصار اینترنت اکسپلورر، اولین گام خود را در این زمینه برداشت و اکنون قصد دارد این عمل را برای گوگل کرومانجام دهد.

      به‌عنوان مثال، هفته‌ی گذشته AirBnB و Groupon که به‌ترتیب سایت‌هایی برای اجازه‌ی اتاق و تخفیفات فروشگاهی هستند، اعلام کردند که وب‌سایت آن‌ها برای کار روی مرورگر کروم بهینه‌ شده‌اند؛ هرچند Groupon‌ چند روز بعد اعلام کرد که وب‌سایت آن‌ها از تمام مرورگرهای اصلی پیشتیبانی می‌کند اما، این نمونه‌ای از انحصارطلبی در فضای اینترنت است که موزیلا در صدد شکستن آن است.

      موزیلا فایرفاکس

      موزیلا با عرضه‌ی مرورگر فایرفاکس کوانتوم که نسخه‌ی ۵۷ از مرورگر این شرکت است، با افزایش سرعت و اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید قصد دارد اولین گام اساسی در عصر کنونی را برای جلوگیری از انحصارزدگی در فضای وب بردارد.

      اگرچه هنوز جزئیات قرارداد جدید موزیلا با گوگل فاش نشده اما، مدیر امور حقوقی و تجاری، دینل دیکسون از روند روبه‌رشد سازمان خود می‌گوید:

      ما به آینده‌ی موزیلا اطمینان داریم و روابط تجاری‌مان را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که ما را در ادامه‌ی رشد و موفقیت‌مان یاری می‌کند.

      موزیلا علاوه‌بر حوزه‌ی مرورگر‌های دسکتاپ، باید راهی طولانی را در حوزه‌ی مرورگر‌های موبایل بپیماید تا سلطه‌ی بی‌چون‌ و چرای مرورگرهای سافاری اپل و کرومِ گوگل را پایان دهد.

      خرید سرویس‌هایی همچون پاکت و عرضه‌ی نسخه‌ی کوانتوم از مرورگر فایرفاکس برای کاربران اندروید و آی‌او‌اس، نشان از عزم راسخ این بنیاد برای ورود قدرت‌مند به حوزه‌ی موبایل دارد.

      برطبق آخرین آمار، هم‌اکنون مرورگر فایرفاکس نزدیک به ۱۳ درصد از سهم مرورگرهای وب‌ رایانه‌های شخصی را به خود اختصاص داده است.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع