• در جهت واردات قانونی و نیز تسهیل واردات گوشی به شکل مسافری، سامانه‌ای برای اظهار گوشی از این طریق راه‌اندازی شد.

      را‌ه‌اندازی سامانه اظهار گوشی مسافری

      را‌ه‌اندازی سامانه اظهار گوشی مسافری

      در جهت واردات قانونی و نیز تسهیل واردات گوشی به شکل مسافری، سامانه‌ای برای اظهار گوشی از این طریق راه‌اندازی شد.

       هر نفر در سال مجاز به وارد کردن مسافری یک عدد گوشی است که برای تسهیل کار، سامانه اظهارنامه گمرکی به آدرس http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?0، ویژه گوشی‌ مسافری را‌ه‌اندازی شد. اما این سیستم برای دور زدن رجیستری به کار نمی‌آید؛ زیرا اگر مسافری بودن گوشی اثبات نشود، حق گمرکی پرداختی پس داده نمی‌‌شود.

      حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اوایل دی‌ماه اعلام کرد که تغییراتی در فرآیند ثبت گوشی مسافری در گمرک برای بهبود روند فعلی، اعمال خواهد شد. وی گفت سامانه‌ای توسط گمرک طراحی خواهد شد و به مسافران مهلتی حدود ۱۰ روز تا دو هفته برای ثبت گوشی داده می‌شود تا مسافران به‌محض ورود به کشور نیازمند ثبت گوشی نباشند.

      حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اعلام کرد:

      با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد فرصتی برای ثبت گوشی مسافران در نظر گرفته شود تا مسافرانی که به هر دلیل به هنگام ورود به کشور گوشی خود را ثبت نکرده‌اند، به شرطی که کمتر از ۷ روز از زمان وارد شدنشان به کشور گذشته باشد، بتوانند در سامانه گمرک گوشی‌ خود را ثبت کنند.

      اکنون در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی رسمی کمیته اجرای رجیستری گوشی موبایل، خبر راه‌اندازی سامانه اظهارنامه گمرکی (تلفن همراه) برای ثبت شناسه بین‌المللی گوشی تلفن همراه اعلام شد.

      بنا بر اعلام رسمی این کمیته، مسافرانی که به هر دلیلی در هنگام ورود به کشور، موفق به اظهار تلفن همراه خود و پرداخت حقوق گمرکی آن نشده‌اند، از این پس می‌توانند با مراجعه به این سامانه گمرک، حقوق گمرکی تلفن همراه را پرداخت و شناسه گوشی را ثبت کنند.

      بنا بر تصمیمی که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است، مسافران فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور مهلت دارند از طریق این سامانه تلفن همراه خود را ثبت کنند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه تلفن همراه شخص مسافر نخواهد داشت.

      افرادی که از طریق این سامانه اقدام به پرداخت حقوق گمرکی و ثبت تلفن همراه خود می‌کنند، لازم است کد پیگیری و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت تلفن همراه، نزد خود نگه دارند.

      پس از درخواست ثبت شناسه تلفن همراه در این سامانه، گمرک جمهوری اسلامی ایران صحت اطلاعات واردشده را بررسی می‌کند و در صورت تأیید، این اطلاعات را برای سامانه همتا ارسال می‌کند. متقاضیان باید دقت کنند که در صورت نادرست بودن اطلاعات واردشده، نه‌تنها شناسه تلفن همراه ثبت نمی‌شود، بلکه وجه پرداختی نیز تحت هیچ شرایطی به فرد مسترد نمی‌شود. لذا تنها افرادی که تلفن همراه خود را «به‌صورت مسافری» وارد کشور کرده‌اند، از این طریق اقدام کنند.

      در تأکید اختصاص سامانه اظهارنامه گمرکی تلفن همراه به گوشی‌های مسافری، پیش از این دهقانی‌نیا نیز به سوء‌استفاده کنندگان احتمالی هشدار داده بود که راه‌اندازی این سامانه به معنی امکان ثبت کردن قانونی گوشی‌های قاچاق و غیر قانونی نخواهد بود و قاچاقچیان امیدوار به دور زدن قانون از این مسیر ایجاد نشوند؛ زیرا در این سامانه تمامی شرایط مسافر بودن واردکننده در بازه زمانی اعلام‌شده از جمله زمان ورود به کشور و پرواز به‌دقت بررسی می‌شود.

      کمیته همچنین یادآور شده که انتقال اطلاعات از سامانه گمرک به سامانه همتا ممکن است اندکی زمان‌بر باشد و تلفن همراه به‌محض پرداخت حقوق گمرکی، در سامانه همتا ثبت نخواهد شد.

      در این باره دهقانی‌نیا توضیح داد:

      ممکن است برخی مسافران در گمرک عوارض گوشی را پرداخته و فرآیند رجیستری را تکمیل کرده باشند؛ اما پس از قرار دادن سیم‌کارت در گوشی پیغام «این گوشی در سامانه گمرک ثبت نشده است» را دریافت کرده‌اند. افرادی که اطمینان دارند، فرآیند ثبت در گمرک را به‌طور کامل انجام داده‌اند و اطلاعات گوشی آن‌ها توسط کارمند گمرک دقیق ثبت شده است، مطمئن باشند که این پیغام ناشی از تأخیر در دریافت اطلاعات در گمرک است و مشکلی برای گوشی آن‌ها پیش نخواهد آمد.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع