• هرآنچه باید درباره‌ وای فای 6 و امکاناتش بدانید

      هرآنچه باید درباره‌ وای فای 6 و امکاناتش بدانید

      هرآنچه باید درباره‌ وای فای 6 و امکاناتش بدانید

      هرآنچه باید درباره‌ وای فای 6 و امکاناتش بدانید

       وای‌فای ۶ نسل بعدی اتصال محبوب بی‌سیم است که قطعا علاوه‌بر سرعت چشمگیر،‌ امکانات درخورتوجه دیگری نیز به‌همراه خواهد داشت.

       
       تخفیفان
      وای‌فای در نسل بعدی‌اش سریع‌تر می‌شود. همین جمله‌ی کوتاه برای خوشحال‌کردن گروه عظیمی از کاربران امروز دنیای فناوری کافی است. هرچه بیشتر از اپلیکیشن‌های اشغال‌کننده‌ی پهنای باند استفاده می‌کنیم، نیازمان به اینترنت پرسرعت هم بیشتر می‌شود.
       
      نسل بعدی وای‌فای که با نام WiFi 6 شناخته می‌شود، تنها پیشرفت در جهت افزایش سرعت نخواهد بود. درواقع، تأثیر آن بیشتر است و با گذشت زمان، جزئیات بیشتری برایمان آشکار می‌کند. درواقع، به‌روزرسانی پیش رو در اتصال وای‌فای فقط به افزایش سرعت محدود نمی‌شود و از آن مهم‌تر، قرار نیست کیفیت و سرعت به‌مرور کاهش پیدا کند. طبق اخبار منتشرشده، وای‌فای نسل ۶ در سال جاری میلادی ارائه خواهد شد و به‌احتمال زیاد، گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها در آینده‌ی نزدیک به آن مجهز خواهند بود.
       
      وای‌فای ۶ چیست؟
      مقاله‌های مرتبط:
      SSID وای فای چیست؛ چگونه نام شبکه را تغییر دهیم یا مخفی کنیم؟
      چگونه می‌توانیم مشکلات شبکه وای فای را حل کنیم
      وای‌فای ۶ نسل بعدی اتصال وای‌فای است که هنوز همان وظایف پایه‌ای، یعنی متصل‌کردن شما به اینترنت را انجام می‌دهد. به‌علاوه، فناوری‌های دیگری نیز با آن ارائه می‌شود که بازدهی آن اتصال و سرعت را افزایش می‌دهد.
       
      چقدر سریع‌تر است؟
      پاسخ سریع و کوتاه به سؤال مذکور سرعت ۹.۶ گیگابیت‌برثانیه برای نسل بعدی اتصال وای‌فای است. سرعت نسل کنونی وای‌فای نیز حدود ۳.۵ گیگابیت‌برثانیه عنوان می‌شود. البته، هر دو سرعت گفته‌شده مقادیر حداکثری اسمی هستند که به‌احتمال زیاد در استفاده‌ی واقعی از وای‌فای به آن‌ها دست پیدا نخواهید کرد. به‌علاوه، حتی اگر قابلیت رسیدن به آن سرعت‌ها را داشته باشیم، بازهم کاربرد آن‌چنانی نخواهد داشت. به‌عنوان مثال، سرعت کاربردی اینترنت در آمریکا به‌‌طور میانگین ۷۲ مگابیت‌برثانیه یا کمتر از ۱ درصد سرعت حداکثر است.
       
      Wifi Signal
       
      بیشتربودن سرعت اسمی وای‌فای ۶ درمقایسه‌با نسل قبل، به‌هرحال نکته‌ی مهمی محسوب می‌شود. سرعت ۹.۷ گیگابیت‌برثانیه‌ای تنها به یک کامپیوتر وارد نمی‌شود. درواقع، می‌توان سرعت را بین دستگاها‌ی مختلف شبکه تقسیم کرد که به‌معنای سرعت بیشتر برای همه‌ی آن‌ها خواهد بود.
       
      مسئله، تنها سرعت نیست
      لزوما سرعت تک‌تک دستگاه‌های متصل به اینترنت افزایش نمی‌یابد
      در بخش قبلی، متوجه شدیم نسل بعدی وای‌‌فای نه با هدف افزایش سرعت یک دستگاه، بلکه برای بهبود کارایی درکل شبکه توسعه می‌یابد. همین رویکرد هدف مهمی است و در زمان مناسبی نیز مطرح می‌شود. به‌عنوان مثال، زمانی‌که وای‌فای 5 عرضه شد، در هر خانه‌ی آمریکایی تقریبا ۵ دستگاه به اینترنت متصل بود. امروز، میانگین دستگاه‌ها به ۹ دستگاه می‌رسد و بسیاری از پیش‌بینی‌‌ها میانگین ۵۰ دستگاه را برای آینده‌ی نزدیک پیش‌بینی می‌کنند.
       
      اضافه‌شدن دستگاه‌های جدید به‌معنای مصرف پهنای باند از شبکه‌ی شما خواهد بود. روتر نیز محدودیت‌هایی در اتصال به دستگاه‌های مختلف در شبکه دارد. درنتیجه، هرچه تعداد دستگاه‌های خواهان اتصال وای‌فای بیشتر شود، سرعت کلی شبکه نیز کاهش می‌یابد. وای‌فای ۶ راهکارهایی ارائه می‌کند که مشکلات اتصال چند دستگاه به یک شبکه‌ی وای‌فای را برطرف خواهند کرد. اتصال جدید به روترها امکان می‌دهد در یک زمان، به دستگاه‌های بیشتری متصل شوند و امکاناتی نیز در زمان‌بندی تأیید اتصال با دستگاه‌ها ارائه می‌دهد. همین موضوعات، قطعا به حفظ قدرت اتصالات حتی با وجود افزایش دستگاه‌های متصل به روتر کمک می‌کنند.
       
      روتر
       
      درنهایت، سرعت هر دستگاه چقدر خواهد بود؟
      متأسفانه نمی‌توان پاسخ سریعی به این پرسش داد. اتصالات وای‌فای ۶ اساسا و الزاما سریع‌تر نخواهند بود. درواقع، لپ‌تاپ مجهز به وای‌فای ۶ و متصل به روتر وای‌فای ۶، تنها کمی سریع‌تر از همین اتصال با وای‌فای ۵ به اینترنت متصل می‌شود. مزیت‌ها زمانی خود را نشان می‌دهند که دستگاه‌های بیشتری به شبکه‌ی شما متصل شوند. در آن سناریو، روترهای کنونی با افزایش دستگاه‌های متصل به‌مرور مشکلاتی را نشان می‌دهند؛ اما نسل بعدی به‌خوبی سرعت و انتقال داده‌ی موردنیاز را به همه‌ی دستگاه‌ها می‌دهد.
       
      باتوجه‌به توضیحات گفته‌شده، نتیجه می‌گیریم حداکثر سرعت دستگاه‌های هوشمند لزوما بیشتر نخواهد شد؛ اما با اجرای نسل جدید،‌ حفظ سرعت باکیفیت در شبکه‌هایی با دستگاه‌های زیاد آسان‌تر می‌شود. برای تصور این بهبود وضعیت، خانه‌ای را تصور کنید که یک نفر در سرویس استریم آنلاین فیلم می‌بیند، فردی دیگر تماس ویدئویی دارد، دیگر بازی آنلاین انجام می‌دهد و یک یا چند نفر هم با گجت‌های هوشمند به اینترنت متصل هستند. درکنار همه‌ی آن‌ها، دستگاه‌های هوشمند خانگی و انواع حسگرها را هم به آن شبکه‌ی خانگی اضافه کنید. سرعت دستگاه‌ها و حسگرهای گفته شده در اتصال به اینترنت لزوما بیشتر نمی‌شود، اما سرعت کاربری روزمره‌ی آن‌ها در شرایط متنوع، قطعا بهتر و پایدارتر خواهد بود.
       
      درنهایت، باید توجه کنید سرعت به‌روزرسانی شبکه‌ی وای‌فای، بستگی به تعداد دستگاه‌هایی دارد که به آن متصل هستند. به‌علاوه، نیازهای آن دستگاه‌ها در استفاده از پهنای باند نیز در افزایش سرعت تأثیر دارد.
       
      وای‌فای ۶ چگونه فعال می‌شود؟
      قطعا برای اتصال به اینترنت ازطریق وای‌فای نسل ۶ به دستگاه‌های جدید نیاز داریم. به‌بیانِ‌دیگر، مهاجرت بین‌نسلی در حوزه‌ی اتصال وای‌فای به‌روزرسانی سخت‌افزاری و نه‌فقط نرم‌افزاری محسوب می‌شود. درنتیحه، باید لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها و دستگاه‌های جدید تهیه کنیم تا اتصال ما به اینترنت ازطریق نسل جدید اتفاق بیفتد.
       
      اینترنت
       
      نسل جدید وای‌فای دستاورد آن‌چنان بزرگی در صنعت شبکه محسوب نمی‌شود که درنتیجه‌ی آن، افراد بخواهند سریعا به فروشگاه‌های تجهیزاتی مراجعه کنند و آن را بخرند. درواقع، دستگاه‌های جدید به‌مرور با قابلیت پشتیبانی از WiFi 6 عرضه می‌شوند و کاربران به انجام عملی خاص نیاز ندارند. درنهایت، وقتی تا ۵ سال آینده گوشی موبایل، لپ‌تاپ، کنسول بازی و تجهیزات مشابه خود را به‌روز کنید، قطعا برخی از آن‌ها با وای‌فای نسل ۶ همراه خواهند بود.
       
      اولین اقدام تهیه‌ی روتری با قابلیت اتصال وای‌فای ۶ است
      روتر ابزاری است که کاربران ابتدا باید آن را بخرند. درواقع، اگر روتر شما از وای‌فای جدید پشتیبانی نکند، خرید دستگاه‌های دیگر با آن قابلیت فایده‌ای نخواهد داشت. البته در حالت برعکس، یعنی روتر وای‌فای ۶ و دستگاه‌های وای‌فای ۵، مزیت‌هایی به شبکه‌ی خانگی یا اداری اضافه می‌‌شود که ازآن‌میان، می‌توان به قابلیت اتصال دستگاه‌های بیشتر به روتر اشاره کرد.
       
      به‌هرحال، خرید روتر نسل جدید هم اقدامی الزامی و حیاتی محسوب نمی‌شود. تنها اگر شبکه‌ی شما تعداد زیادی تجهیزات با اتصال وای‌فای داشته باشد، خرید منطقی به‌نظر می‌رسد.
       
      چرا وای‌فای ۶ سریع‌تر است؟
      دو فناوری با نام‌های MU-MIMO و OFDMA موجب افزایش سرعت اتصالات WiFi 6 می‌شوند. فناوری MU-MIMO نام اختصاری عبارت Multi-User, Multi-Input, Multi-Input و به‌طور خلاصه به‌معنای اتصال چند دستگاه و کاربر و ورودی‌ها و خروجی‌های چندگانه است. امروزه، این فناوری در روترها استفاده می‌شود و نسل جدید آن را ارتقا خواهد داد.
       
      فناوری MU-MIMO به روتر امکان می‌دهد هم‌زمان با ۴ دستگاه ارتباط برقرار کند. وای‌فای ۶، این تعداد را به ۸ دستگاه افزایش می‌دهد.
       
      Wifi
       
      کوین رابینسون، مدیر بازاریابی Wi-Fi Alliance درباره‌ی فناوری ورودی و خروجی هم‌زمان می‌گوید:
       
      اضافه‌کردن اتصالات MU-MIMO مانند افزودن کامیون به ناوگان حمل‌ونقل است. هر کامیون را می‌توانید در مسیری مجزا به‌سمت مشتری مجزایی ارسال کنید. قبلا، ۴ دستگاه کامیون داشتید که پس از پرشدن به‌سمت ۴ مشتری می‌رفتند. با وای‌فای ۶ تعداد کامیون‌ها به ۸ دستگاه می‌رسد.
       
      روتر مجهز به وای‌فای ۶ هم‌زمان با دستگاه‌های بیشتری ارتباط برقرار می‌کند
      فناوری دیگری که موجب بهبود کیفیت نسل جدید وای‌فای می‌شود، OFDMA نام دارد. این کلمه مخفف عبارت Orthogonal Frequency Division Multiple Access است که امکان ارائه‌ی داده را با یک مخابره به چند دستگاه ممکن می‌کند.
       
      رابینسون در توضیح فناوری OFDMA هم از استعاره‌ی کامیون استفاده می‌کند که به تحویل کالا به چند مشتری با یک کامیون شبیه است. طبق گفته‌ی او، با اجرای فناوری فوق، شبکه می‌تواند هر کامیون را بررسی کند و اگر اجناس موجود در آن، مثلا فقط ۷۵ درصد از فضا را اشغال کرده باشند، فضای باقی‌مانده را با کالاهای مشتری دیگر و هم‌مسیر کامیون پر کند. ازلحاظ عملی، فناوی OFDMA برای این منظور به‌کار می‌رود که خروجی هر سیگنال وای‌فای دریافتی از روتر را به‌حداکثر برسانیم.
       
      بهبود مصرف باتری
      فناوری جدید دیگر در وای‌فای ۶، امکان برنامه‌ریزی ارتباط با روتر ازطریق دستگاه‌ها است. برنامه‌ریزی زمان روشن‌بودن آنتن‌ها برای جابه‌جایی و جست‌وجوی سیگنال را کاهش می‌دهد. درنتیجه، مصرف شارژ باتری کاهش و عمر آن افزایش می‌یابد.
       
      باتری
       
      کاهش زمان انتظار برای سیگنال در وای‌فای ۶ به‌‌دلیل ویژگی خاصی با نام Target Wake Time ایجاد می‌شود. این قابلیت به روترها امکان می‌دهد زمان‌های بررسی‌کردن اتصال با دستگاه‌ها را زمان‌بندی کنند. البته، قابلیت مذکور کاربرد خاصی در استفاده‌های روزمره ندارد. به‌عنوان مثال، لپ‌تاپ شما به اتصال دائم به اینترنت نیاز دارد و احتمالا استفاد‌ه‌ی زیادی از آن قابلیت نمی‌کند.
       
      این قابلیت به کاهش مصرف باتری منجر می‌شود و بیشتر در دستگاه‌های ضعیف‌تر و نیازمند به اتصال وای‌فای کاربرد دارد. حسگرهای خانه‌ی هوشمند و نیز دستگاه‌های متصل به اینترنت در آن، استفاده‌ی بیشتری از آن قابلیت خواهند کرد.
       
      بهبود امنیت
      سال گذشته‌ی میلادی، استاندارد وای‌فای بزرگ‌ترین به‌روزرسانی امنیتی خود را با پروتکل جدیدی به‌نام ‌WPA3 دریافت کرد.  پروتکل جدید کار هکرها را برای پیداکردن رمزعبور با استفاده از چندین‌بار حدس‌زدن دشوار می‌‌کند. به‌علاوه، حتی اگر مجرمان سایبری به داده‌ها دسترسی پیدا کنند، کاربرد آن‌ها آن‌چنان زیاد نخواهد بود.
       
      دستگاه‌ها و روترهای کنونی قابلیت پشتیبانی از WPA3 را دارند؛ اما آن پروتکل به‌صورت قابلیتی انتخابی ارائه می‌شود. دستگاه‌های مجهز به وای‌فای ۶ که بخواهند مجوز اتصال را از Wi-Fi Alliance دریافت کنند، باید آن پروتکل را به‌‌طور پیش‌فرض داشته باشند. درنتیجه، اکثر دستگاه‌ها با قابلیت‌های امنیتی قوی‌تری عرضه خواهند شد.
       
      امینت ارتباطات وای‌فای
       
      هنوز در ابتدای مسیر هستیم
      دستگاه‌هایی که از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند، به‌آهستگی در‌حال‌ظهور هستند. درحال‌حاضر، امکان خرید روترهای وای‌فای ۶ فراهم است؛ اما آن‌ها در دسته‌ی دستگاه‌های گران‌قیمت حرفه‌ای قرار می‌گیرند. برخی لپ‌تاپ‌ها هم از آن نوع اتصال وای‌فای پشتیبانی می‌کنند؛ اما هنوز آن‌چنان در بازار گسترده نشده‌اند.
       
      نسل ششم وای‌فای امسال برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نیز عرضه شد. جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۵۵، از نسل جدید وای‌فای پشتیبانی می‌کند و در پرچم‌دارانی همچون گلکسی اس 10 استفاده شده است. البته، استفاده از آن پردازنده به‌معنای پشتیبانی حتمی از وای‌فای ۶ نیست؛ اما می‌تواند زمینه‌ساز مناسبی برای آن باشد.
       
      درنهایت در سال ۲۰۱۹، گسترش بیشتر وای‌فای ۶ را شاهد خواهیم بود؛ چون در پاییز آینده، Wi-Fi Alliance مجوزهای رسمی خود را عرضه می‌کند و دستگاه‌های مختلف برای کسب آن اقدام می‌کنند.  اگرچه دستگاه‌ها الزامی به گرفتن آن تأییدیه ندارند، عرضه‌ی آن به‌معنای آماده‌بودن صنعت برای نسل جدید خواهد بود.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع