• برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در ۳۰ سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

      برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در ۳۰ سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

      برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در ۳۰ سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

      برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در ۳۰ سالگی این طرح از آینده‌ی آن می‌گوید

       

       
      برنرز لی، طراح تار جهان‌گستر وب، در جشن ۳۰ سالگی این طرح از برنامه‌های خود برای بهبود شبکه‌ی جهانی وب ازلحاظ امنیت و اخلاق سخن گفت.
       
       
      سی سال پیش، مهندس نرم‌افزار انگلیسی طرح مبهم، اما جالبی درباره‌ی سیستمی برای مدیریت اطلاعات به رئیس خود ارائه داد که بعدها به شبکه‌ی جهانی وب شهرت پیدا کرد. برنرز لی (Berners-Lee) در سال‌های آغازین دهه‌ی چهارم زندگی‌اش، ایده‌ی مذکور را در محل کار خود در آزمایشگاه فیزیک در سوئیس مطرح کرد. البته، او برای ساخت سیستم ارتباط جهانی در منصب خود به‌خدمت گرفته نشده بود؛ بلکه این ایده از آنجا به ذهن او خطور کرد که متوجه شد در محل کار با نقصان‌هایی مواجه هستند.
       
      در آن روزها، حس کردم بسیار طاقت‌فرسا است که اطلاعات مختلف در سیستم‌های گوناگون وجود دارند. مجبور بودیم برای دسترسی به هریک از اطلاعات به رایانه‌های مختلفی ورود کنیم؛ ازاین‌رو، فهم ارتباط بین اطلاعات و روند کار واقعا دشوار بود.
       
       
      طرح پیشنهادی لی Information Management: A Proposal به‌معنای «طرحی برای مدیریت اطلاعات» نقطه‌ی شروعی برای http و url و html شد.
       
      امروزه، نزدیک به نیمی از جمعیت جهان از تار جهان‌گستر وب استفاده می‌کنند و نزدیک به ۲ میلیارد وب‌سایت در این بستر وجود دارد.
       
      گام بعدی در توسعه‌ی شبکه‌ی جهانی وب چیست؟
      برنرز لی امیدوار است فناوری بتواند به‌ ابزار عمومی‌تری ازلحاظ امنیت تبدیل شود و کمتر هک و سوءاستفاده و فحاشی را در آن شاهد باشیم. روز دوشنبه، چهارچوب آنچه امیدوار است وب به آن دست یابد، در قالب قراردادی برای تأثیرگذاری مثبت بر جهان تبیین کرد.
       
      قراردادی که برای وب متصوریم، تعیین می‌کند در بستر آن، انسان‌بودن نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده دارد یا صرفا وابسته به‌نحوه‌ی کدنویسی شبکه‌های اجتماعی است.
       
       
       
      برنرز لی معتقد است به‌کمک قوانین، تحقیق و اصلاحات در سیستم دستیابی به شبکه‌ی جهانی وبی بهتر و «مطلوب‌تر برای همه» امکان‌پذیر خواهد بود. گفتنی است شبکه‌ی جهانی وب با اینترنت که چند سال پیش از وب به‌وجود آمد، با وجود وابستگی مغایر است. اینترنت شبکه‌ای بزرگ از کامپیوترها شامل سِرورها و مرکزهای داده است که در سرتاسر جهان پخش شده‌اند و تقریبا صدهامیلیون کامیپوتر در شکل‌دهی آن تأثیر دارند. درمقابل، وب یا به‌بیانِ‌بهتر تار جهان‌گستر وب یکی از راه‌هایی است که مردم ازطریق آن، به اطلاعات موجود در اینترنت دست پیدا می‌کنند.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع