• چکیده سیاستی هشتمین همایش بانکداری الکترونیک منتشر شد

      چکیده سیاستی هشتمین همایش بانکداری الکترونیک منتشر شد

      چکیده سیاستی هشتمین همایش بانکداری الکترونیک منتشر شد

      چکیده سیاستی هشتمین همایش بانکداری الکترونیک منتشر شد

       به گزارشروابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، چکیده سیاستی هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بررسی مواردی در ۶ حوزه‌ «دستاوردهای اخیر، چالش‌ها و آینده بانکداری الکترونیک در ایران»، «انقلاب بلاک‌چین»، «بانکداری باز»، «امنیت سایبری»، «اتحاد راهبردی بانک‌ها» و «سامانه وثایق منقول» توسط پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شد.

       
       
       
      در بخش «دستاوردهای اخیر، چالش‌ها و آیندهٔ بانکداری الکترونیک در ایران» به مواردی چون انتشار نسخهٔ سوم سند ضوابط فعالیت پرداخت‌یاران، ارتقای نظارت بانکی و جلوگیری از فعالیت‌های ناسالم، راه‌اندازی سامانه برداشت مستقیم و احراز هویت توسط سامانه شاهکار به عنوان دستاوردهای اخیر دولت و بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک پرداخته شده و چالش‌هایی چون زیرساخت‌های پولی-بانکی، نظام کارمزدهای خدمات بانکداری الکترونیک، ضرورت اعلام موضوع سیاست‌گذار در قبال فنّاوری‌های نوین و چالش‌های اجتماعی بانکداری الکترونیک در این چکیده سیاستی مدنظر قرار گرفته است.
       
       
       
      در بخش انقلاب بلاک‌چین نیز محورهای ویژگی‌های بلاک‌چین، احراز هویت در بلاک‌چین و کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفته است در این بخش آمده است: برای تولید ثروت، باید اجزای یک شبکه به‌صورت هماهنگ فعالیت کنند که عموماً این اجزا نیز به یکدیگر اعتماد ندارند. در این چهارچوب و فرایند، ثروت از جابه‌جایی کالا و داده تولید می‌شود. به‌طور کلی برای نفوذ هر فنّاوری در بحث جابه‌جایی داده، چهار شرط بنیادی وجود دارد که عبارت‌اند از: جابه‌جایی آسان داده، حصول فرایند اجماع، امکان رصد تراکنش‌ها، و عدم تغییر داده‌ها. حال، اگر این چهار محور توسط هر سازوکار و فنّاوری با هر عنوانی انجام شود، در روند تولید ثروت یک انقلاب ایجاد می‌کند و می‌تواند موفق باشد.
       
       
       
      بلاک‌چین همهٔ این ویژگی‌ها را دارد و در نتیجه فنّاوری انقلابی محسوب می‌شود. انقلاب بلاک‌چین فضایی ایجاد می‌کند که بدون اعتماد به یکدیگر، اعتماد در شبکه به‌وجود آید که اگر این اتفاق بیفتد، با تغییر ساختار بازار نقش بانک‌ها و نهادهای مالی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. درحالی‌که در ساختار فعلی، نهادهای مورد اعتماد مشخصی وجود دارند که کارهای تسویه را انجام می‌دهند و هریک دفاتر ثبت مخصوص به خود را دارند.
       
       
       
      بانکداری باز بخش سوم این چکیده است که در این مورد می‌خوانیم: بانک‌های آینده به پلتفرم تبدیل خواهند شد و از بلاک‌چین می‌توان برای کارآمدی این پلتفرم استفاده کرد. تمام فنّاوری‌ها درحال واردشدن به بانکداری‌اند و برخی از موارد خیلی فراتر از ارائهٔ خدمات است. بعد از دیجیتال‌شدن بانک‌ها، فین‌تک‌ها وارد می‌شوند و با به‌کارگیری قطعات کوچکی از زنجیرهٔ ارزش و با استفاده از هوش مصنوعی، تحولی ایجاد می‌کنند که باعث ازهم‌پاشیدگی زنجیرهٔ بانک‌ها می‌شود. مشتریان در آینده با بانکی روبه‌رو می‌شوند که پلتفرمی است که خدمات آن بانک را شرکای آن (مانند فین‌تک‌ها) ارائه خواهند کرد. هریک از فین‌تک‌ها به‌صورت تخصصی بر یک حوزه متمرکز خواهند بود.
       
       
       
      در بخش امنیت سایبری نیز به محورهایی چون بحث مرکز افتا به عنوان یک نهاد حاکمیتی که قرار است مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات را انجام دهد پرداخته شده است، همچنین تهدیدهای سایبری که همواره بانک‌ها و موسسات مالی را مورد هدف قرار می‌دهند به عنوان یک مبحث مهم در این چکیده مدنظر قرار گرفته و بحث شناسایی تراکنش‌های مشکوک از دو بعد پولشویی و تقلب مورد بررسی قرار گرفته است.
       
       
       
      اتحاد راهبردی بانک‌ها دیگر بخش این چکیده سیاستی را تشکیل می‌دهد که در این بخش آمده است: بانک‌ها در حوزه‌های غیررقابتی می‌توانند وارد اتحاد راهبردی و همکاری با یکدیگر شوند. در این بین، حوزهٔ زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک ازجمله حوزه‌هایی غیررقابتی به‌شمار می‌رود که اتحاد بانک‌ها در آن می‌تواند بسیار مفید باشد و هزینه‌های بانک‌ها را کاهش دهد. اتحاد راهبردی اگرچه یک ضرورت برای بانک‌ها به حساب می‌آید، باید توجه داشت رویکردی کاملاً داوطلبانه است و می‌تواند در حالت‌های مختلف و حوزه‌های مختلف دنبال شود. سرمایه‌گذاری، برون‌سپاری خدمات، بازاریابی مشترک، و حوزهٔ تحقیق و توسعه ازجمله حوزه‌هایی‌اند که در اتحاد راهبردی قابل‌طرح است.
       
       
       
      بخش آخر این چکیده سیاستی درباره سامانه وثایق منقول است که در این بخش می‌خوانیم: با توجه به توسعهٔ فنّاوری بلاک‌چین، این فنّاوری به‌عنوان یکی از فنّاوری‌های جایگزین برای راه‌اندازی سامانهٔ ثبت وثایق منقول مطرح شده است. درحالی‌که در کشورهای دیگر نهادی به‌عنوان کارگزاری وثایق تعریف شده است و این نهاد هم ارزش‌گذاری و هم اقدام مقتضی جهت به‌اجراگذاشتن وثایق را بر عهده دارد، متأسفانه در نظام بانکی کشور ما این نقش و نهاد تعریف نشده است. همچنین به‌دلیل ابهامات قانونی، معمولاً روند به‌اجراگذاشتن وثایق زمان‌بر و نتیجهٔ آن غیرقطعی و نامعلوم است و هنوز در زمینهٔ متولی راه‌اندازی سامانه به‌طور مشخص تصمیمی گرفته نشده است. برای پیاده‌سازی سامانهٔ ثبت وثایق منقول گزینه‌هایی وجود دارد که برخی از آن‌ها مبتنی بر فنّاوری بلاک‌چین است. لازم است برای تصمیم‌گیری دربارهٔ گزینش بستر پیاده‌سازی این سامانه مطالعه و بررسی بیشتری انجام شود.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع