• معرفی تعدادی از استارتاپ‌های موفق حوزه بلاک‌ چین

      معرفی تعدادی از استارتاپ‌های موفق حوزه بلاک‌ چین

      معرفی تعدادی از استارتاپ‌های موفق حوزه بلاک‌ چین

      استارتاپ‌های یونیکورن صنعت بلاک‌چین تلاش می‌کنند با ایده‌های خلاقانه‌، ایمنی اطلاعات کاربران صنعتی را افزایش دهند و فرآیندهای کاری مختلف را تسهیل کنند.

       صنعت بلاک‌چین با سرعت بالایی در حال رشد است و تخمین زده شده تا سال ۲۰۲۴ ارزش آن تا ۷.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. یکی از دلایل رشد بلاک‌چین این است که با صنایع مختلف ادغام می‌شود و استارتاپ‌های زیادی با استفاده از فناوری آن ایده‌های خلاقانه ارائه می‌دهند.

       
      بلاک‌چین به زنجیره‌ای از بلاک‌ها گفته می‌شود که داده‌ها را به شکلی غیرقابل تغییر ذخیره می‌کنند. از آنجایی که اطلاعات ذخیره‌شده قابل تغییر نیستند، این فناوری در سیستم‌های نیازمند شفافیت، احراز هویت و ردیابی کاربر مانند سیستم حمل‌ونقل و تراکنش‌های مالی کاربرد زیادی دارد. همچنین جنبه‌های فنی بلاک‌چین باعث می‌شود سیستم‌های استفاده‌کننده از این فناوری، سطح ایمنی بالایی داشته باشند. نام بلاک‌چین ابتدا به‌عنوان فناوری پشتیبان بیت‌کوین و سپس سایر رمزارزها شناخته شد.
       
      مقاله‌ی مرتبط:
      بلاک‌چین و ارز دیجیتال به زبان ساده
      در سال‌های اخیر، نام فناوری بلاک‌چین بیشتر از هر زمانی در اخبار به چشم می‌خورد و همین موضوع باعث شده نه‌تنها استارتاپ‌ها، بلکه شرکت‌های بزرگ مانند IBM، مایکروسافت، مسترکارت و آمازون نیز خدماتی را مبتنی بر فناوری بلاک‌چین ارائه دهند.
       
      در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی تعدادی از استارتاپ‌های یونیکورن (استارتاپی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) صنعت بلاک‌چین و خدماتی که ارائه می‌دهند می‌پردازیم و سپس تعدادی از پرطرفدارترین استارتاپ‌های اخیر این صنعت را بررسی می‌کنیم.
       
      ۱- استارتاپ کوین‌بیس (Coinbase)
      Bitcoin exchange Coinbase
       
      کوین‌بیس، صرافی ارز دیجیتال است که امکان معامله‌ی ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم، اتریوم کلاسیک و لایت‌کوین را با واحد پول ۳۲ کشور فراهم می‌کند؛ درواقع کوین‌بیس پلتفرم آنلاینی است که به تاجران و مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد با ارزهای دیجیتال معامله کنند. کاربران با استفاده از خدمات کوین‌بیس می‌توانند کیف پول دیجیتال خود را بسازند و با اتصال به حساب بانکی، اقدام به خرید و فروش بیت‌کوین کنند.
       
      استارتاپ کوین‌بیس در سال ۲۰۱۲ توسط برایان آرمسترانگ و فرد ارسام در کالیفرنیای آمریکا بنیان‌گذاری شد و در تابستان همان سال در برنامه‌ی مرکز رشد وای‌کامبیناتور ثبت‌نام کرد. کوین‌بیس کار سرویس‌های خرید و فروش بیت‌کوین ازطریق نقل‌وانتقال بانکی را چند ماه بعد راه‌اندازی کرد و پنج میلیون دلار در سری اول سرمایه‌گذاری دریافت کرد. این استارتاپ در سایر دورهای سرمایه‌گذاری نیز موفق بود و به یک استارتاپ یونیکورن تبدیل شد. کوین‌بیس دو محصول اصلی دارد:
       
      یک سرویس جهانی مبادله برای تجارت انواع دارایی‌های دیجیتال در پلتفرم تخصصی تجاری
      یک کارگزار خرده‌فروشی بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، اتر، اتریم کلاسیک و لایت‌کوین برای ارز فیات (پولی که توسط دولت‌ها منتشر می‌شود اما پشتوانه‌ی فیزیکی مانند طلا و نقره ندارد)
      کوین‌بیس علاو‌بر خدمات ذکرشده، مجموعه‌ای از سیستم‌های پردازش پرداخت تجاری و ابزارهایی را فراهم می‌کند که از وب‌سایت‌های پرترافیک در اینترنت پشتیبانی می‌کند.
       
      ۲- استارتاپ بیت‌مین (Bitmain)
      bitmain
       
      بیت‌مین، سازنده‌ی سخت‌افزارهای استخراج بیت‌کوین (ASIC) و ارائه‌دهنده‌ی سایر خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال، بلاک‌چین و هوش مصنوعی است. دفتر اصلی استارتاپ بیت‌مین در بیجینگ، پایتخت چین واقع شده است و در شهرهایی مانند سان‌فرانسیسکو، هنگ‌کنگ و شنزن شعبه دارد. استارتاپ بیت‌مین در سال ۲۰۱۳ توسط ژیهان وو و میکری ژان بنیان‌گذاری شد و پنج سال بعد به بزرگ‌ترین طراح جهانی مدارهای مجتمع با تخصص خاص (ASIC) تبدیل شد. علاوه‌براین، بیت‌مین بزرگ‌ترین استخرهای جهانی استخراج بیت‌کوین یعنی BTC.com و Antpool را مدیریت می‌کند. بیت مین استارتاپی پیشرو در اکوسیستم تکنولوژی بلاک‌چین است که مجموعه‌ای از پلتفرم‌های بلاک‌چین و استارتاپ‌ها را پشتیبانی می‌کند و حضوری فعال در توسعه‌ی صنعت و جامعه دارد.
       
      استارتاپ بیت‌مین در سال ۲۰۱۸ به سود خالص ۷۴۲ میلیون دلاری رسید و طبق گزارش تک‌کرانچ در سه‌ماهه‌ی دوم همان سال به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسید و یونیکورن شد.
       
      بیت‌مین از اواخر سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را در صنعت هوش مصنوعی (AI) آغاز کرد و اولین تراشه‌ی یادگیری عمیق هوش مصنوعی را در در سال ۲۰۱۷ و تحت برند Sophon عرضه کرد. این تراشه‌های هوش مصنوعی توانایی اپلیکیشن‌هایی مانند بینایی ماشین، مراکز داده، سوپرکامپیوترها و رباتیک را افزایش می‌دهند.
       
      ۳- استارتاپ سرکل (Circle)
      circle
       
      سرکل، پلتفرم آنلاینی است که به کاربران اجازه می‌دهد نقل و انتقلات مالی خود را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند. سرکل پی (Cicle Pay)، پلتفرم پرداخت موبایل این شرکت با استفاده از  فناوری بلاک‌چین، انتقال پول را تسهیل و تسریع می‌کند و همچنین امکان نگه‌داری، ارسال و دریافت ارزهای سنتی فیات را برای کاربران خود فراهم می‌کند. استارتاپ سرکل یک شرکت پرداخت نظیربه‌نظیر است که توسط جرمی آلایر و شان نویل در سال ۲۰۱۳ بنیان‌گذاری شد.
       
      پلتفرم این شرکت مدل جدیدی از خدمات مالی را در سطح جهانی عرضه می‌کند تا کاربران معمولی، شرکت‌ها و کارآفرینان بتوانند فعالیت‌هایی مانند تجارت، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را به شکلی مطمئن و به‌صورت آنلاین انجام دهند. دریافت سرمایه از شرکت‌هایی مانند فیسبوک، گلدمن ساکس و... در چند دور سرمایه‌گذاری کمک کرد این استارتاپ به یکی از یونیکورن‌های صنعت بلاک‌چین تبدیل شود.
       
      هدف از بنیان‌گذاری استارتاپ سرکل، توسعه و گسترش تکنولوژی رمزارز  بود تا همه‌ی مردم در هر جای دنیا در ساخت اقتصادی عادلانه‌تر و دسترسی‌پذیرتر مشارکت داشته باشند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۶ خدمات کیف پول بیت‌کوین را برای خرید و فروش بیت‌کوین ارائه داد که هنوز ارائه‌ی آن را متوقف نکرده است و تلاش می‌کند خدماتی مرتبط با نسل بعدی فناوری بلاک‌چین ارائه دهد.
       
      ۴-  استارتاپ رابین‌هود (Robinhood)
      robinhood
       
      رابین‌هود یکی دیگر از استارتاپ‌های یونیکورن صنعت بلاک‌چین است که در سال ۲۰۱۳ بنیان‌گذاری شد و دفتر اصلی آن در کالیفرنیای آمریکا است. اپلیکیشن موبایل این استارتاپ، رابین‌هود نام دارد و به کاربران اجازه می‌دهد بدون پرداخت کارمزد، بورس اوراق بهادار آمریکا و رمزارزها را خرید و فروش کنند.
       
      مقاله‌ی مرتبط:
      استارتاپ فین‌تک رابین‌هود برای IPO آماده می‌شود
      استارتاپ رابین‌هود با جذب سرمایه‌ی ۵۳۹ میلیون دلاری، سال گذشته اعلام کرد قصد دارد سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کند. موفقیت رابین‌هود در عرضه‌ی عمومی سهام نقش مهمی در رشد و پیشرفت صنعت بلاک‌چین و فین‌تک خواهد داشت.
       
      ۵- استارتاپ بریو (Brave)
      brave
       
      بریو، یک مرورگر رایگان و متن‌باز است که توسط شرکت نرم‌افزاری بریو و بر پایه مرورگر کرومیم ارائه شده است. این شرکت قصد دارد امنیت و سرعت وب‌گردی را برای کاربران افزایش دهد و همچنین سهم درآمد تبلیغاتی را برای تولیدکنندگان محتوا افزایش دهد. درواقع هدف استارتاپ بریو این است که اکوسیستم تبلیغات آنلاین را با استفاده از میکروپیمنت یا پرداخت‌های کوچک و یک راه‌حل جدید اشتراک‌گذاری درآمد، برای کاربران و ناشران بهتر کند.
       
      بریو، اولین مرورگر مبتنی بر بلاک‌چین دنیا است که بیش از ۲۰ میلیون بار دانلود شده است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ با نام Hyperware Labs در ایالت دلور آمریکا معرفی شد، سپس با انتقال دفتر اصلی به کالیفرنیا نام خود را به بریو تغییر داد. دلیل شهرت مرورگر بریو، ایده‌ی خلاقانه‌ی آن، یعنی اختصاص توکن‌های مخصوص به کاربرانی است که آگهی‌های تبلیغاتی را حین وب‌گردی مشاهده می‌کنند. این توکن‌ها، Basic Attention Token یا به اختصار، BAT نام دارند و قابل تبدیل به پول نقد در صرافی‌های رمزارز هستند.
       
      کاربران با استفاده از مرورگر بریو می‌توانند آگهی‌های متجاوز را مسدود کنند و اجازه‌ی دسترسی به اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی و فعالیت‌های پیشین خود را ببندند. این روزها حجم تبلیغات در وب‌سایت شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و فیسبوک به‌شدت بالا رفته است و استارتاپ بریو تلاش می‌کند با ارائه‌ی راه‌حلی خلاقانه این مشکل را برطرف کند.
       
      نسخه‌ی جدید مرورگر بریو، ویژگی جدیدی دارد که اجازه می‌دهد کاربران نوع آگهی‌های دلخواه خود را از میان آگهی‌های فروخته‌شده و آگهی‌های مسدودشده انتخاب کنند؛ سپس شرکت ۵۵ درصد درآمد حاصل از تبلیغات را به ناشران محتوا می‌دهد و خود شرکت و کاربران آن هرکدام ۱۵ درصد سهم می‌برند. کاربران همچنین می‌توانند بخشی از درآمد خود را ازطریق پرداخت‌های کوچک به ناشران اهدا کنند.
       
      استارتاپ بریو، طبق گزارش تک‌کرانچ ۷۲ میلیون دلار از شرکت‌هایی مانند Founders Fund، Huiyin Blockchain Venture و... سرمایه جذب کرده است.
       
      ۶- استارتاپ تِنکس (Tenx)
      Tenx
       
      تنکس، یک استارتاپ مبتنی بر بلاک‌چین است که در سنگاپور بنیان‌گذاری شده است و امکان ذخیره‌ی امن رمزارز را در یک کیف پول دیجیتال مبتنی بر ارز فراهم می‌کند. تنکس علاوه‌بر کیف پول دیجیتال، یک کارت فیزیکی به کاربران خود ارائه می‌دهد که می‌توانند به کمک آن، ارزهای دیجیتال خود را حتی در فروشگاه‌هایی که رمزارز نمی‌پذیرند، خرج کنند.
       
      همان‌طور که می‌دانید، فروشگاه‌های کمی اجازه می‌دهند مردم با استفاده از رمزارزها خرید کنند و درواقع استارتاپ تکنس این مشکل را حل کرده است. کاربران با استفاده از یک DSS (سیستم پشتیبانی از تصمیم) می‌توانند قوانینی مانند محدودیت مقدار خرید روی کارت‌های خود بگذارند و به این شکل، مخارج خود را مدیریت کنند. همچنین کاربران می‌توانند انتخاب کنند که از کدام رمزارز برای خرید استفاده شود یا درصدی برای مقدار استفاده از هرکدام تعیین کنند.
       
      پلتفرم تنکس درحال‌حاضر هیچ مبلغی بابت هر تراکنش کسر نمی‌کند و تنها هزینه‌ای که کاربر باید پرداخت کند، ۱۵ دلار برای دریافت کارت فیزیکی و ۱.۵ دلار برای کارت دیجیتال است. همچنین کاربرانی که قصد ندارند در سال بیش از هزار دلار تراکنش مالی داشته باشند، باید سالانه ۱۰ دلار پرداخت کنند. برخی ویژگی‌های ایمنی پلتفرم تنکس عبارت‌اند از:
       
      احراز هویت دو مرحله‌ای برای حفاظت از تمامی حساب‌ها
      مدیریت چند امضایی ذخیره‌سازی سرد (ذخیره‌سازی سرد به کیف پول‌های دیجیتالی گفته می‌شود که مستقل از نوع اتصال به اینترنت است و نمی‌توان از راه دور آن را هک کرد) برای حفظ ایمنی حساب کاربر در بلندمدت
      ذخیره‌سازی استاندارد کلید خصوصی برای هر کیف پول تنکس که به کاربران اجازه می‌دهد کلیدها را خودشان ذخیره کنند
      ارسال نوتیفیکیشن ایمیلی برای هر فعالیتی که در حساب کاربر انجام می‌شود
      رمزگذاری داده‌ها
      رمزگشایی با اثر انگشت در دستگاه‌های موبایل
      طبق گزارش تک‌کرانچ، استارتاپ تنکس بیش از ۱۵۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است و قصد دارد ابزارهای جدیدی را برای کسب‌وکارها، استارتاپ‌ها و بازرگانان توسعه دهد.
       
      ۷-  استارتاپ استاتوس (Status)
      Status
       
      استاتوس، یک مرورگر، پیام‌رسان و کیف پول رمزارز است که قصد دارد ارتباطی ایمن را برای کاربران خود فراهم کند. نرم‌افزار استاتوس شبیه به پیام‌رسان تلگرام است اما پلتفرمی پیچیده‌تر دارد. این نرم‌افزار، روشی آسان را برای کاربران فراهم می‌کند تا با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی بلاک‌چین اتریوم تعامل داشته باشند.
       
      اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) بعد از پیدایش اتریوم (پلتفرمی برای ساخت آن‌ها) محبوبیت پیدا کردند. درحال‌حاضر هزاران اپلیکیشن غیرمتمرکز زیادی وجود دارد و هرقدر توانایی‌های بلاک‌چین اتریوم بیشتر می‌شود، تعداد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروژه‌های آن نیز بیشتر شده است و دنبال کردن اپلیکیشن‌های دلخواه‌ی کاربران سخت‌تر می‌شود. این دقیقا همان جایی است که استاتوس وارد عمل می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد با این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی گوشی‌های اندروید و iOS تعامل داشته باشند؛ به این صورت که دستگاه‌های متصل، به نودهای کلاینت سبک در شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم تبدیل می‌شوند و درنتیجه با دسترسی  به اکوسیستم اتریوم از هر نقطه‌ی دنیا می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. ویژگی‌های ارائه‌شده توسط استاتوس عبارت‌اند از:
       
      اپلیکیشنی که کاربران می‌توانند با استفاده از آن چت کنند، معاملات تجاری انجام دهند و به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند
      ایجاد محیطی برای استارتاپ‌های نیازمند سرمایه، حمایت قانونی و آموزش
      ایجاد محیطی ساده برای توسعه‌دهندگانی که قصد دارند اپلیکیشن غیرمتمرکز خود را بسازند
      محیط توسعه‌دهنده‌ی یکپارچه برای ارائه‌ی خدمات آموزشی در مورد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز
      استاتوس طوری طراحی شده است که هم عملکرد یک مرورگر اتریوم و هم یک پلتفرم پیام‌رسان غیرمتمرکز را داشته باشد. شرکت با استفاده از این سیستم ترکیبی قصد دارد تعداد کاربران خود را افزایش دهد و از طرفی به مأموریت و اصول اتریوم نزدیک باشد.
       
      پیام‌رسان این نرم‌افزار، ابزاری است که کاربران سراسر جهان می‌توانند از آن استفاده کنند و معاملات خصوصی ایمنی با یکدیگر داشته باشند. ازطرف‌دیگر، مرورگر این نرم‌افزار می‌تواند هر اپلیکیشن غیرمتمرکز سازگاری را اجرا کند. استاتوس متن‌باز است و هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند اپلیکیشن‌های خود را هرموقع بخواهد، در فهرست وارد کند. طبق گزارش تک‌کرانچ، استارتاپ استاتوس تابه‌حال ۹۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
       
      ۸- استارتاپ موبایل‌گو (MobileGo)
      MobileGo
       
      موبایل‌گو یکی از استارتاپ‌های جالب و موفق بلاک‌چین است که توسط عده‌ای توسعه‌دهنده‌ی جوان و با هدف ترکیب صنعت بازی با فناوری بلاک‌چین بنیان‌گذاری شد. موبایل‌گو پلتفرم رمزارز بازی است که امکان دسترسی به ۵۰۰ بازی را به‌طور رایگان فراهم می‌کند. صنعت بازی بسیار سودمند است و فرصت‌های زیادی برای ادغام فناوری‌ها و ساخت تجربه‌ی بهتر برای کاربران وجود دارد.
       
      بازی‌هایی مانند فورتنایت و پابجی نشان داده‌اند که کاربران به بازی‌های چند کاربره و تعاملی با سایر کاربران از سراسر جهان علاقه دارند. به‌عنوان مثال، فورتنایت پایگاهی متراکم از ۲۰۰ میلیون کاربر دارد و تابه‌حال بیش از ۱.۲ میلیارد دلار فروش داشته است. استارتاپ موبایل‌گو نیز مدل مشابهی در پلتفرم خود ارائه می‌دهد و کاربران با بازی کردن در این پلتفرم، اعتبار رمزارزی به نام Gshare Gold دریافت می‌کنند. کاربران با استفاده از اعتبار خود وارد مسابقه می‌شوند و می‌توانند توکن‌های MGO برنده شوند؛ این توکن‌ها در کیف پول‌هایی مانند Lumi، Coinomi یا Myetherwallet قابل ذخیره‌سازی بوده و با رمزارزهایی مانند HitBTC، DigiFinex یا Bitfindex قابل تعویض هستند. طبق گزارش کرانچ‌بیس استارتاپ موبایل‌گو تابه‌حال ۴.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع