• مایکروسافت پتنت‌های exFAT را برای لینوکس و جامعه متن‌باز ارائه می‌کند

      مایکروسافت پتنت‌های exFAT را برای لینوکس و جامعه متن‌باز ارائه می‌کند

      مایکروسافت پتنت‌های exFAT را برای لینوکس و جامعه متن‌باز ارائه می‌کند

      مایکروسافت سال‌ها از پتنت فایل‌های سیستمی FAT خود درآمدزایی کرده است. اکنون ردموندی‌ها قصد دارند دسترسی به پتنت‌‌ها را برای جامعه‌ی متن‌باز فراهم کنند.

       درآمدزایی از پتنت از سال‌ها پیش در برنامه‌های درآمدی اصلی مایکروسافت قرار داشته است. آن‌ها با دریافت هزینه، حق استفاده از محصول‌ها و سرویس‌های خود را به محصول‌های متن‌باز ارائه می‌کردند. یکی از نتایج سختگیری ردموندی‌ها در حوزه‌ی حفاظت از پتنت، پتنت‌های مرتبط با File Allocation Table یا FAT بودند. البته مایکروسافت بسیار تغییر کرده و تا امروز ۶۰ هزار پتنت خود را به‌صورت متن‌باز ارائه کرده است. آن‌ها اکنون قصد دارند آخرین بازمانده از پتنت‌های FAT یعنی exFAT را نیز به‌صورت متن‌باز ارائه کنند. پتنت‌های مذکور برای لینوکس و Open Invention Network یا OIN ارائه می‌شوند.

       
      مایکروسافت به فهرست پست سپاری امنیتی لینوکس می‌پیوندد
      مایکروسافت از چند سال پیش روند خود را در ارتباط با لینوکس تغییر داد. شعار Microsoft Loves Linux امروز دیگر به عبارتی تکراری تبدیل شده است، اما ردموندی‌ها باز هم روی آن تأکید دارند. آن‌ها در خبر مرتبط با متن‌باز کردن پتنت exFAT درباره‌ی آن شعار و ارتباط با لینوکس نوشتند:
       
      ما این عبارت را به دفعات تکرار می‌کنیم و به آن اعتقاد داریم. امروز افتخار داریم که اضافه‌شدن exFAT مایکروسافت را به کرنل لینوکس اعلام کنیم.
       
      exFAT از فایل‌های سیستمی ابتدایی در فلاپی دیسک‌ها بوده که مبتنی بر FAT است. در سال‌های گذشته، FAT به‌عنوان فایل سیستم اصلی برای سیستم‌های عامل‌ داس و ویندوز انتخاب شده بود. به‌مرور و در اپلیکیشن‌های دیگر شرکت هم از همین فایل سیستم به‌عنوان فایل اصلی استفاده شد. در سال ۲۰۰۶، ردموندی‌‌ها با استاندارد exFAT، فایل‌های سیستمی FAT را به پلتفرم‌های جدید یعنی درایوهای USB و کارت‌های حافظه‌ی SD هم اضافه کردند. امروزه FAT و exFAT در صدها میلیون دستگاه ذخیره‌سازی در جهان استفاده می‌شوند. درواقع exFAT به‌عنوان فایل سیستمی رسمی کارت‌های SD‌ ظرفیت بالای استاندارد در SD Card Association شناخته می‌شود.
       
       
       
      مایکروسافت در بیانیه‌ی متن‌باز کردن پتنت مذکور نوشت:
       
      استفاده‌ی آسان جامعه‌ی لینوکس از exFAT در کرنل لینوکس برای ما اهمیت بالایی دارد. به‌همین دلیل ما مشخصات فنی مایکروسافت مخصوص exFAT را به‌صورت عمومی در اختیار همه قرار می‌دهیم تا توسعه‌ی محصولات تعاملی و کاربردی آسان‌تر شود. همچنین از ارائه‌ی کرنل لینوکس با پشتیبانی از exFAT در Open Invention Network پشتیبانی می‌کنیم. درنهایت وقتی این سیستم پیاده‌سازی شود،‌ کد محصول از امکانات پشتیبانی از پتنت بیش از ۳۰۴۰ عضو OIN بهره‌مند خواهد بود.
       
      وقتی مایکروسافت به‌مرور آزادکردن پتنت‌های مرتبط با لینوکس را شروع کرد، کارشناسان متعدد دنیای فناوری نظرات مثبتی نسبت به آن نشان دادند. بردلی کوهن، مدیر Software Freedom Conservancy از ردموندی‌ها درخواست کرد تا حسن نیت خود را با آزادکردن پتنت exFAT و ارائه‌ی آن تحت استاندارد GPLc2 اثبات کند. توضیحات بالا نشان می‌دهد که مایکروسافت چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد و تنها استفاده در کرنل لینوکس را پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه آن‌ها دیگر هیچ اقدام قانونی شامل پتنت exFAT به جریان نمی‌اندازند.
       
      مایکروسافت از درآمد پتنتی خود با هدف جذب جامعه‌ی متن‌باز می‌گذرد
      مایکروسافت در گذشته، صدها میلیون دلار از مجوز فایل‌های FAT درآمد کسب کرده است. اکنون چرا آن‌ها باید چنین اقدامی انجام دهند؟ استفن والی، مدیر برنامه‌ی ارشد آژور سال گذشته در Open Source Summit Europe اظهارنظر جالب توجهی درباره‌ی جامعه‌ی متن باز داشت و گفت که «متن‌باز همه چیز را تغییر داده است». شاید سال‌ها پیش این تصور وجود داشت که متن‌باز رویکردی اشتباه است یا آینده‌‌ای برای آن متصور نبودند. به‌هرحال امروز می‌دانیم که همه به متن‌باز اهمیت می‌دهند. مایکروسافت همیشه شرکتی با رویکرد حمایتی در ارتباط با توسعه‌دهنده‌ی بوده است و اکنون نیز توسعه‌دهنده‌ها به مفهوم متن‌باز تمایل نشان می‌دهند.
       
       
      کیت برگلت، مدیرعامل OIN درباره‌ی اقدام مایکروسافت گفت:
       
      ما از اقدام مایکروسافت در آزاد کردن پتنت‌ها بسیار خشنود هستیم؛ اقدامی که در راستای حمایت از آزادی نرم‌افزار انجام می‌شود. آن‌ها پتنت‌های درآمدزای خود را برای تشکیل جامعه‌ی وفادار هزینه می‌کنند. این رویکرد قدمی دیگر در مسیر تحول مایکروسافت محسوب می‌شود و تعهد کامل آن‌ها را به لینوکس و جامعه‌ی متن‌باز نشان می‌‌دهد.
       
      نسخه‌ی بعدی Linux System Definition در فصل اول سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. هر یک از اعضای OIN از آن زمان می‌توانند بدون پرداخت هزینه از exFAT استفاده کنند. برگلت در ادامه توضیح داد که عضویت در کنسرسیوم حفاظت از پتنت متن‌باز برای همه‌ی شرکت‌هایی که قصد ارائه‌ی پتنت‌های خود را دارند، رایگان است. با این حال، شرط برخورداری از پتنت برای عضویت در این انجمن الزامی نیست.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع