• آیا قیمت پیش‌بینی شده ۵۰۰ دلار برای پلی استیشن 5 دردسرساز می‌شود؟

      آیا قیمت پیش‌بینی شده ۵۰۰ دلار برای پلی استیشن 5 دردسرساز می‌شود؟

      آیا قیمت پیش‌بینی شده ۵۰۰ دلار برای پلی استیشن 5 دردسرساز می‌شود؟

      در هفته‌ای که گذشت خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از افراد آشنا با برنامه‌های سونی در قبال کنسول پلی استیشن 5 نوشت که این کمپانی انتظار دارد در سال مالی نخست، حدودا ۵ الی ۶ میلیون کنسول بفروشد که از فروش ۷ میلیونی پلی استیشن 4 در سال نخست کمتر خواهد بود.

       این ماجرا مشخصا نشات گرفته از چندین فاکتور مختلف است، یکی از آن‌ها احتمالا قیمت بالاتر کنسول نسل بعد نسبت به کنسول این نسل.

       
      بلومبرگ می‌گوید سونی برای قیمت‌ ۵۰۰ الی ۵۵۰ دلار برنامه‌ریزی کرده است. ضمنا این گزارش درحالی منتشر شد که پیشتر شنیدیم هزینه قطعات پلی استیشن 5 رو به افزایش است و اگر کمبود قطعات به خاطر بحران کووید-۱۹ ادامه یابد، قیمت دستگاه بالاتر رفته و سونی هم با فرض اینکه تقاضای پایین‌تری برای کنسول خواهد بود، واحدهای کمتری تولید می‌کند.
      خب، آیا این ماجرا برای پلی استیشن 5 مشکل‌ساز خواهد شد؟
       
       
       
      تا پیش از این حدس می‌زدیم سونی به دنبال عرضه کنسولی با قیمت پایین‌تر نسبت به ایکس باکس سری ایکس است. با فرض اینکه مایکروسافت به قیمت ۵۰۰ دلار رضایت دهد، سونی می‌توانست به سراغ ۴۰۰ یا ۴۵۰ دلار برود. اما درحالی که به نظر می‌رسد برنامه ابتدایی این‌طور بوده، حالا شرایط به خاطر بحرانی جهانی تغییر کرده و ۵۰۰ دلار مثل پایین‌ترین قیمت ممکن به نظر می‌رسد.
       
      با درنظرگیری اینکه بعید است ایکس باکس سری ایکس قیمتی کمتری از ۵۰۰ داشته باشد، در بدترین شرایط سونی به قیمت برابر با سری ایکس تن داده و احتمالا نتواند استراتژی نسل هشتمش را تکرار کند. در بهترین شرایط برای پلی استیشن، قدرت پردازشی ایکس باکس سری ایکس باعث می‌شود مایکروسافت تا ۶۰۰ دلار هم بالا برود و در آن صورت امکان عرضه کنسولی ارزان‌تر برای سونی وجود دارد.
       
      کنترلر DualSense پلی استیشن 5 درباره برنامه‌های سونی برای نسل بعد چه می‌گوید؟
      هم پلی استیشن 5 و هم ایکس باکس سری ایکس عملا پی‌سی‌های گیمینگ کوچکی به حساب می‌آیند که از هر پی‌سی دیگری با این سطح از قدرت پردازشی قیمت به مراتب پایین‌تری دارند. بنابراین نه، قیمت‌گذاری ۵۰۰ دلاری آنقدرها عجیب نیست، حتی اگر نسل پیش را با قیمت پایه ۴۰۰ دلار آغاز کرده باشیم.
       
      تورم به تنهایی باعث می‌شود کنسولی که سال ۲۰۱۳ با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه شده امروز ۴۴۵ دلار قیمت داشته باشد. حالا قدرت پردازشی بالاتر، قطعات گران‌قیمت‌تر و کمبود نسبی همان قطعات در بازار را هم به معادله کنید و بله، ۵۰۰ دلار کاملا منطقی به نظر می‌رسد.
       
       
       
      با این همه، به سه دلیل کلی می‌توان پیش‌بینی کاهش فروش پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 را پذیرفت:
       
      ۱) دلیلی که خود سونی به آن اشاره کرده. اینکه هربار قیمت کنسول بالا می‌رود، فروش دستگاه مقداری کاهش می‌یابد. بنابراین سونی عملا می‌گوید که در نتیجه این اتفاق، کنسول‌های کمتری تولید خواهد کرد.
       
      ۲) بی‌ثباتی اقتصادی مشکلی نیست که تا پیش از پایان سال جاری میلادی حل شود، حتی اگر کووید-۱۹ همین فردا محو شود (که نمی‌شود). با بیکاری مردم در ابعاد گسترده، پول کمتری برای خرید محصولات لوکس مثل یک کنسول بازی جدید وجود خواهد داشت، حتی با اینکه بسیاری دلشان می‌خواهد چنین کنسولی را بخرند و حتی با اینکه کنسول‌ها یکی از ملزومات قرنطینه در سراسر جهان بوده‌اند.
       
      استودیوهای پلی استیشن چطور از یکدیگر آموخته و بهترین انحصاری‌های کنسولی را می‌سازند؟
      ۳) به نظر می‌رسد این تمایل کلی هم در صنعت وجود دارد که مردم به مرور زمان به سراغ کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس بروند. اکثر بازی‌های جدید روی هر دو نسل عرضه می‌شوند و کراس-پلی هم قرار است یکی از عناصر مهم این نسل از همان روزهای نخست باشد. مایکروسافت حتی سیستمی تدارک دیده که به بازیکنان اجازه می‌دهد یک بازی را برای نسل قدیم خریده و به رایگان نسخه نسل بعدی‌اش را هم دریافت کند. این یعنی فشار خرید کنسول در همان روزهای اول از روی مشتریان برداشته می‌شود. باید دید،‌ اما بعید نیست سونی هم راهکاری مشابه برای این موضوع داشته باشد.
       
      در مجموع با درنظرگیری قدرت پردازشی این کنسول‌ها، وفاداری مشتریان به برند کنسول‌شان و بحران جهانی حال حاضر، کنسول پلی استیشن 5 با قیمت ۵۰۰ دلار، هم منطقی است و هم احتمالا در طولانی‌مدت عملکرد خوبی خواهد داشت. مایکروسافت هم می‌گوید که منتظر اعلام قیمت سونی است تا درباره سری ایکس تصمیم‌گیری کند، اما فعلا تصور می‌کنیم قیمت سری ایکس با پلی استیشن 5 برابر یا اندکی بالاتر باشد.
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
  • دسترسی سریع